آخرین اخبار
کد مطلب: 126035
گردشگري/
زيبايي هاي آبشار روستاي کاهکده لردگان + تصاوير
تاریخ انتشار : 1398/04/22 09:57:51
نمایش : 1935
آبشار زيباي روستاي کاهکده لردگان در بخش رودشت از توابع شهرستان لردگان، در فاصله 70 کيلومتري مرکز اين شهرستان واقع است. وجود ارتفاعات بلند و همچنين دره‌هاي عميق با درختان بلوط و پوشش گياهي خاص جلوه منحصر به فردي به اين منطقه بخشيده است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ آبشار زيباي روستاي کاهکده لردگان در بخش رودشت از توابع شهرستان لردگان، در فاصله 70 کيلومتري مرکز اين شهرستان، 250 کيلومتري مرکز استان چهار محال و بختياري و در 15 کيلومتري سد خرسان واقع است. وجود ارتفاعات بلند و همچنين دره‌هاي عميق با درختان بلوط و پوشش گياهي خاص جلوه منحصر به فردي به اين منطقه بخشيده است.

نزديکي به آبشار معروف آتشگاه لردگان و همچنين نيروگاه خرسان بر اهميت اين جاذبه گردشگري افزوده. آبشار آتشگاه در شهرستان لردگان در دره‌اي واقع شده به طول 3 کيلومتر و در دل فضاي سرسبز از انواع درختان و گياهان جنگلي که مسير آن از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فراگرفته‌است.
شيب زياد و پستي و بلندي‌هاي دره، آبشارهاي زيادي را در طول منطقه ايجاد و زيبايي آن را دو صد چندان نموده است. اين دره داراي ۷ آبشار تماشايي است که هر يک، خصوصيات منحصر به فردي دارند. آبشارهايي که در مسير رودخانه خروشان خرسان، يکي از سرچشمه‌هاي اصلي کارون هستند و از کنار غارهاي مزين به جلبک و خزه و حوضچه‌هاي بسيار زيبا مي‌گذرند. آخرين آبشار اين مسير، به آبشار فواره معروف است و قبل از رسيدن به اين محل صعب العبور با سرچشمه اصلي رو به رو مي‌شويد و امکان شناکردن در اين آب خنک هم وجود دارد.

 
آبشار چهل چشمه کاهکده! از اصفهان تا رود خرسان، روستاي ميلاس، روستاي سردشت و آبشار چهل چشمه کاهکده؛  اگر از آب و هواي نيمه و خشک  و بياباني شهر خودتان خسته شده‌ايد و نياز داريد هواي پاک کوهستان را تنفس کنيد، کافي است کوله بار سبکي براي يک سفر يک روزه ببنديد و حرکت کنيد! کوهستان‌هاي غرب ايران يا همان کوه‌هاي سر به فک کشيده زاگرس با طبيعتي کم‌نظير در دنيا در دسترس‌ترين منطقه کوهستاني به استان و شهر اصفهان است. طوري که فقط با 100کيلومتر رانندگي از اصفهان به سمت جنوب غربي استان، وارد استان چهار محال و بختياري و منطقه‌اي کوهستاني مي‌شويد. اما معمولاً آب و هواي شهرهاي کوچک براي تنفس هواي پاک خيلي هم خوشايند نيست و نياز به چيزي فراتر از آن داريم؛ شايد دوري از هر گونه تکنولوژي اين مشکل را برايتان حل کند. خب پس پيش به سوي يک سفر عالي به آبشار کاهکده در استان چهار محال و بختياري.


روستاي سردشت و کارگاه سدسازي
بهترين مسير براي رسيدن به آبشار کاهکده، گذر از شهرهاي بروجن، گندمان، آلوني و لردگان است. به لردگان که رسيديد وارد شهر شده و مسير مستقيم را تا آخر ادامه دهيد. تابلوي راهنماي شما، تابلوي آتشگاه است. به سمت روستا و آتشگاه رفته و از آخرين خروجي شهر خارج و وارد جاده روستاي «ميلاس» و آتشگاه مي‌شويد. از مسير خود منحرف نشويد و البته سعي کنيد با سرعت کم در اين جاده حرکت کنيد؛ چرا که حيوانات به طور ناگهاني وارد جاده مي‌شوند. به روستاي «سردشت» که رسيديد، کم‌کم آسمان هم پرده از شب برداشته و رو به روشنايي مي‌رود. مسير را ادامه دهيد از روستاها بگذريد تا برسيد به يک کارگاه بزرگ سدسازي.
 


گذر از رود خِرسان
 چيزي حدود 40 تا 50 دقيقه از هوا و مناظر بي نظير و هيجاني لذت بخش استفاده مي‌کنيد. در بدو حرکت، پس از گذر از يک گردنه پرشيب، به دوراهي مي‌رسيد که راه مستقيم (سمت چپ) به سمت روستاي آتشگاه و سمت راستي به سوي پل آهني رفته و با گذر از رود خروشان و پر آب و تميز «خِرسان» وارد جاده خاکي شده و چيزي که پيش رو داريد، زيبايي است و قريه‌هاي کوچک ييلاقي. در مسير جاده مي‌توانيد تغييرات زمين شناختي را که طي ميليون‌ها سال به وجود آمده‌اند، به راحتي با چشم نظاره گر باشيد. اگر صبح زود به اين منطقه رسيديد. آفتاب زيبايي روي کوه‌ها تابيده و لذت زيبايي صبح زود را برايتان چندين برابر مي کند. مسير ادامه پيدا مي کند تا جايي که در کنار روستاي کاهکده، کوه شبيه به يک ديواره کاملاً صاف مي‌شود. خدا قوت! اينجا بايد پياده شويد و صبحانه مفصلي صرف کنيد.


يک درخت‌نوردي تا آبشار چهل‌چشمه
مسير را از همان راه پاکوب ادامه دهيد تا به يک آبشار برسيد که کنار آن تعدادي تنه درخت است. از اينجا بايد به جاي صخره نوردي، درخت نوردي کنيد؛ درختاني که پوسيده بودند و امروزه مردم محلي به عنوان پله از آنها استفاده مي‌کنند! از آن، بالا برويد تا به فضاي بازي برسيد. درست در روبه‌روي‌تان ديواره‌اي صاف با شيارهايي باريک در دل آن مي‌بينيد که در فصل پرآبي از اکثر اين شيارها که در بالا مانند لوله هستند، آب با فشار زياد بيرون مي‌آيد و آبشار چهل چشمه کاهکده را تشکيل مي‌دهند. از اين قسمت دره به بالا، ديگر نياز به قواي جسمي و کمي اطلاعات فني کوهنوردي داريد که بنابر وضعيت خودتان مي توانيد تصميم بگيريد که ادامه بدهيد يا نه. تا اينجا، چيزي نزديک به يک ساعت دره پيمايي کرده‌ايد. بهتر است کمي از سرچشمه آب بنوشيد و به کنار دوستان برگشته و براي استراحت و صرف ناهار آماده شويد.
 

يک فنجان چاي کوهي و تماشاي خرس قهوه‌اي!
پوشش گياهي غالب اين دره شامل بوته‌هاي تمشک و درختان گردو است و در بالادست دره مي‌توانيد گياهاني چون چاي کوهي پيدا کنيد و با دم کردن آنها لذتي دو چندان از طبيعت ببريد. همينطور اين منطقه داراي جانوراني چون خرس قهوه‌اي سوري (خرس ايراني که کوچک ترين خرس قهوه‌اي دنياست)، روباه، شغال، کل و بز و ... است. ولي نگران نباشيد، حيوانات در محلي که انسان باشد، ظاهر نمي‌شوند!

طبيعت‌گردي مسوولانه
ديگر زمان بازگشت است، ديدن انواع و اقسام زباله‌ها در مسير، امري عادي است، پس اگر طبيعت‌گرد مسوولي هستيد، بهتر است چند کيسه زباله با خودتان ببريد، محيط را تا جايي که مي‌توانيد تميز کنيد و کيسه زباله‌ها را در اولين شهر مسير برگشت، دور بيندازيد.

انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس