آخرین اخبار
کد مطلب: 146503
تهديدها و فرصت‌هاي آموزش‌ مجازي براي دانش‌آموزان
تاریخ انتشار : 1399/10/27 12:24:26
نمایش : 902
رئيس اداره امور تربيتي، مشاوره و مراقبت در برابر آسيب‌هاي چهارمحال و بختياري به تشريح تهديدها و فرصت‌هاي حضور گسترده دانش‌آموزان در فضاي مجازي پرداخت.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ احمد طاهري‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: با توجه به شرايطي که به علت شيوع ويروس کرونا پيش آمده است فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي در عمده مدارس به صورت مجازي ادامه پيدا کرد و همين امر سبب شد که دانش‌آموزان زمان زيادي را در فضاي مجازي بگذرانند و ضمن اينکه اين فضا سبب ارتقاء آموزش و آگاهي دانش‌آموزان، کشف علايق، افزايش مهارت کشف استعداد، افزايش سواد رسانه‌اي، ارتباط دوستانه و ... شده، اما آسيب‌هايي را نيز به همراه داشته است.

رئيس اداره امور تربيتي، مشاوره و مراقبت در برابر آسيب‌هاي چهارمحال و بختياري، افزود: زماني که فضاي مجازي زياد مورد استفاده قرار گيرد فضاي تحرک و شادماني دانش‌آموزان را تحت تأثير قرار مي‌دهد که افسردگي، اضطراب، انحرافات اخلاقي و اجتماعي از جمله مشکلاتي است که به واسطه استفاده زياد از اين فضا براي کودکان و نوجوانان ايجاد مي‌شود.

وي به تأثيرگذاري فضاي مجازي بر ارزش‌هاي کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: تغيير ارزش‌ها، کاهش همدلي و پيوند عاطفي بين کودکان و خانواده‌ها و مشکلات هويتي از جمله مشکلاتي است که دانش‌آموزان را تهديد مي‌کند.

والدين با نظارت‌هاي آشکار و محسوس فعاليت نوجوانان را در فضاي مجازي رصد کنند

طاهري‌فر با بيان اينکه اوليا بايد مراقبت‌هايي در راستاي کاهش آسيب‌ها داشته باشند تا در کنار استفاده از راه‌کارها از مشکلات احتمالي نيز کاسته شود، تصريح کرد: کودکان و نوجوانان جامعه هدف ما در آموزش و پرورش هستند که لازم است در حوزه کودکان با توجه به شرايط سنيشان به عنوان والد فعاليت‌ها را گسترش دهيم که اين امر در دو قالب نظارت آشکار و نامحسوس صورت مي‌گيرد.

وي افزود: آموزش نيز يکي از روش‌هايي است که زمان، خطرات و نحوه استفاده از فضاي مجازي را به جامعه هدف آموزش مي‌دهد.

والدين زودتر از فرزندان با خطرات احتمالي مواجه شوند

رئيس اداره امور تربيتي، مشاوره و مراقبت در برابر آسيب‌هاي استان با بيان اينکه کنجکاوي دانش‌آموزان در اواخر دوره دبستان بيشتر مي‌شود، اظهار کرد: لازم است اولياء سايت‌هاي مخرب را شناسايي و محدود کنند و همچنين دقت داشته باشند کودکانشان در هر برنامه، گروه و کانالي عضو نشوند و اطلاعات شخصي خود نظير شماره همراه را در اختيار افراد ناشناس قرار ندهند؛ در واقع والدين بايد زودتر از فرزندان با خطرات احتمالي مواجه شوند تا بتوانند آن‌ها را خنثي کنند.

والدين براي اسرار نوجوانانشان محرم باشند

طاهري‌فربا بين اينکه اما در حوزه نوجوانان نقش فعال‌تر والدين از لحاظ داشتن اطلاعات و مخاطرات فضاي مجازي بيشتر احساس مي‌شود، گفت: والدين در اين دوره بايد با ايجاد ارتباط صميمي با فرزندانشان يک رابطه دوستانه با آن‌ها برقرار کنند و محرمي براي اسرار نوجوانانشان باشند.

وي با بيان اينکه خود افشاگري والدين بهترين راه براي ارتباط جمعي با نوجوانان است، افزود:  در اين روش والدين بخشي از زندگي خود را با نوجوان در ميان گذاشته تا فرزندان نيز به آن‌ها اعتماد و مشکلات را به اوليا بازگو کنند که در اين صورت با حفظ حريم خصوصي نوجوان ارتباط قوي شکل مي‌گيرد تا بتوان اطلاعات مفيد در اختيارشان قرار دارد و مشکلات‌شان را حل کرد همچنين بهترين راه اين است که در مورد حدود و زمان استفاده از فضاي مجازي نيز با نوجوانان توافقاتي انجام شود.

طاهري‌فر گفت: به واسطه شيوع کرونا طرح‌هاي مختلف آموزشي به منظور جلوگيري از موازي‌کاري و تعدد گروه‌هاي آموزشي با يکديگر ترکيب شده تا دوره‌هايي در قالب طرح توانمندسازي و با هدف شناسايي رفتارهاي پرخطر، خود مراقبتي، تاب‌آوري و فرزندپروري براي جوانان، نوجوانان و همکاران برگزار شود.

رئيس اداره امور تربيتي، مشاوره و مراقبت در برابر آسيب‌هاي استان، توانمندسازي والدين و همکاران را يکي از روش‌هايي دانست که به منظور جلوگيري از رفتارهاي پرخطر در مدارس به صورت غيرحضوري در حال اجرا مي‌باشد و افزود: در همين راستا دوره‌هايي ويژه والدين، مربيان و کودکان به منظور خود مراقبتي، آشنايي با نشانه‌هاي پرخطر و بيان مشکلات به صورت مجازي در حال برگزاري است.

 طاهري‌فر ادامه داد: اين طرح در دوره متوسطه اول و دوم نيز برگزار مي‌شود اما با اين تفاوت که در اين دوره خود دانش‌آموز با روش «خود گزارشي» مشکلاتش را در سامانه «همگام» محرمانه با کارشناسان در ميان مي‌گذارند و کارشناسان به آن‌ها رسيدگي مي‌کنند همچنين در همه ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و نواحي مراکز مشاوره يا هسته مشاوره در تمام روزهاي هفته پاسخگوي مشکلات دانش آموزان هستند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس