آخرین اخبار
کد مطلب: 102134
حضور ايران خودرو و سايپا در مزايده واگذاري سرخابي‌ها/تأثير هزينه تيم‌داري خودروسازان بر قيمت خودرو
تاریخ انتشار : 1394/02/29 18:34:57
نمایش : 2604
شرکت‌هاي ايران خودرو و سايپا در حالي براي خريد سهام پرسپوليس و استقلال در مزايده واگذاري سرخابي‌ها شرکت کرده‌اند که سال‌هاي اخير از کمبود نقدينگي گلايه‌مند بوده و در اين راستا اخيراً نيز درخواست افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصدي قيمت محصول را به شوراي رقابت ارائه کرده‌اند.
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از خبرگزاري فارس، عصر امروز در حالي شرکت سرمايه‌گذاري سمند که 30 درصد سهم آن به ايران خودرو تعلق دارد، به عنوان يک متقاضي خريد تيم فوتبال استقلال اعلام شد که تأمين نقدينگي همواره به عنوان مهمترين مشکل خودروسازان طي سال‌هاي اخير مطرح شده و گواه اصلي خودروسازان براي اين مشکل، بدهي 4500 ميليارد توماني آنها به قطعه سازان بوده است.

شرکت سرمايه‌گذاري سمند (سهامي خاص) در تاريخ 26 مرداد 1383 تأسيس و در همان تاريخ رسماً  فعاليت خود را آغاز کرد که فهرست خدمات آن به شرح زير است:
- خريد و فروش سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه و ساير اوراق بهادار
- بازارسازي و بازارگرداني سهام شرکت‌هاي تابعه گروه صنعتي ايران خودرو و ساير شرکت‌ها و موسسات پذيرفته شده در بورس
- تأسيس، تشکيل و مشارکت در سرمايه انواع شرکت‌ها، موسسات، طرح‌ها و پروژه‌ها
- تأمين سرمايه شرکت‌ها از طريق پذيره نويسي و عرضه عمومي و خصوصي سهام و اوراق مشارکت به اشخاص حقيقي و حقوقي معتبر داخلي و خارجي

آخرين وضعيت ترکيب سهامداري، 30 درصد سهام شرکت متعلق به شرکت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو است.

هاشم يکه زارع، رئيس هيأت مديره شرکت سرمايه‌گذاري سمند است که به عنوان عضو غير موظف و به نمايندگي از طرف شرکت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو در اين شرکت سرمايه‌گذاري حضور دارد.
محمد نيکفر عضو غيرموظف و به نمايندگي از ساپکو، نايب رئيس هيات مديره شرکت سرمايه‌گذاري سمند و علي شيخي مدير عامل شرکت سمند و نماينده ايران خودرو ديزل هستند.

رقم پيشنهادي شرکت سرمايه‌گذاري سمند براي خريد استقلال 290 ميليارد و 500 ميليون تومان است.

به اين ترتيب تقاضاي خريد استقلال در حالي از سوي ايران خودرو مطرح شده که اين شرکت اخيراً درخواست افزايش 30 درصدي قيمت محصولاتش را به شوراي رقابت ارائه کرده است تا از اين طريق بتواند بخشي از هزينه توليدش را جبران کند، هزينه‌اي که از بخش‌هاي مختلف اعم از دستمزد، قيمت انرژي و سود تسهيلات بانکي ناشي مي‌شود، سود تسهيلاتي که به دليل کمبود نقدينگي، از سيستم بانکي اخذ شده است.

از سويي ديگر، شرکت توسعه و صنعتي نيوان ابتکار نيز به عنوان شرکت زيرمجموعه سايپا تقاضاي خود را براي خريد سهام پرسپوليس ارائه کرده و در مزايده واگذاري اين تيم شرکت کرده است.

سايپا در سال 1386 سهام شرکت توسعه و صنعتي نيوان ابتکار را خريداري کرد و در حال حاضر نيز از طريق همين شرکت، متقاضي خريد تيم پرسپوليس شده است.

تمايل خودروسازان به خرج کردن منابع مالي خود در امور غير توليد در گذشته نيز ديده شده است، زماني که سايپا براي خريد سهام خود اقدام کرد و بخشي از نقدينگي اين شرکت به خريد سهامش اختصاص يافت.

اين موضوع باعث شد، تا سايپا با کمبود منابع مالي براي سرمايه‌گذاري در توليد روبرو شود و در نهايت مجبور به دريافت وام‌هاي بانکي با سود بالا شد و اثر سود اين تسهيلات در قيمت تمام شده توليد عاملي براي افزايش قيمت خودرو و در نتيجه کاهش خريد مردم و رکود در بازار اين شرکت خودروساز شد.

به اين ترتيب مشخص نيست، ورود خودروسازان به موضوع خريد سهام تيم‌هاي فوتبال چه توجيهي دارد و چرا خودروسازان بيشتر از آنکه به فکر توليد خودرو باشند، به دنبال سرمايه‌گذاري در امور غير توليدي هستند؟

قرار است سازمان خصوصي‌سازي تا روز چهارشنبه (فردا) و نهايتاً هفته آينده شرکت برنده در مزايده را معرفي کند. بايد منتظر باشيم و ببينيم نتيجه اين مزايده به کجا خواهد رسيد و در صورت خريد سرخابي‌ها توسط ايران خودرو و سايپا، هزينه اين کار باز هم بر روي قيمت خودرو لحاظ مي‌شود و مردم بايد هزينه آن را پرداخت کنند يا خير؟

انتهاي پيام/ب

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس