آخرین اخبار
کد مطلب: 80296
"مايکل براون" قرباني حقوق بشر آمريکايي/برابري حقوق، روياي هميشگي سياهپوستان آمريکايي
تاریخ انتشار : 1393/05/25 10:56:35
نمایش : 1643
تبعيض نژادي و قتل روازنه سياه پوستان در کشوري که ادعاي نشر دموکراسي و حقوق بشر را در دنيا دارد، به رويه اي عادي تبديل شده است. از دولت مرداني که به مردم خودشان رحم نمي کنند انتظاري نيست که براي مردم ساير کشورها خصوصا مسلمانان عراق، افغانستان و فلسطين دل بسوزانند.

به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرنگار بين المللي دانا، کشته شدن يک جوان سياهپوست آمريکايي با نام "مايکل براون" در شهر فرگوسن آمريکا بار ديگر خشم سياهپوستان اين کشور و اعتراض به نژادپرستي را به همراه داشته است.

براون، ۱۸ ساله به ضرب گلوله پليس کشته شد و گزارش‌ها حاکي از آن است که وي در حالي کشته شده که اسلحه‌اي با خود نداشته است.

رئيس پليس مي‌گويد يک افسر پليس پس از درگيري مايکل براون را چند بار از نزديک هدف تيراندازي قرار داده است. از سوي ديگر مادر براون گفته او با هشت گلوله به قتل رسيده است.

در پي مراسم يادبود شبانه در محل تيراندازي به اين نوجوان در فرگوسن شورش‌هاي خياباني به راه افتاد و در اين خشونت‌ها، فروشگاه‌ها غارت و ماشين‌ها و ساختمان‌ها تخريب شدند و اين اعتراضات به حدي بود که باراک اوباما خواستار حفظ آرامش در اين شهر شد.

وسعت اين اعتراضات به حدي بود که اداراه هوانوردي آمريکا پس از بالا گرفتن تظاهرات در شهر فرگوسن در ايالت ميسوري آمريکا دستور ممنوعيت پرواز هواپيماها بر فراز اين شهر را صادر کرد.

قوانين تبعيض‌آميز در آمريکا عليه سياه‌پوستان همواره مورد اعتراض گروه‌هاي حقوق بشري قرار داشته است. فعالان مي‌گويند احتمال رفتار تبعيض‌آميز پليس با سياه‌پوستان بيشتر است و آنها دو برابر بيشتر احتمال دارد در دادگاه‌ها محکوم شوند.

هرچند اين نوع رفتار همواره وجود داشته و تعداد زيادي از سياهپوستان به دليل رفتار نژادپرستانه نيروهاي پليس اين کشور جان خود را از دست مي‌دهند اما عدم پوشش رسانه‌اي و توجه شبکه‌هاي خبري پوششي براي رفتار پليس به شمار مي‌رود.

در آمريکا به طور متوسط هر ۳۶ ساعت يک سياه پوست به دست پليس کشته مي‌شود

 تبعيض‌هاي نژادي در آمريکا که با نظام برده‌داري در سده ۱۷ آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه يافته ‌است و در واقع شرايط نابسامان سياه پوستان ايالات متحده آمريکا و برخوردهاي تبعيض‌‌آميزي که با آن‌ها صورت مي‌گيرد، از جمله معضلاتي است که نگراني بسياري از فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته است.

حدود يک ميليون نفر از مجموع دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر زنداني آمريکا را سياهپوستان تشکيل مي‌دهند و اين در حالي است که شمار آمريکايي‌هاي سفيدپوستي که مواد مخدر مصرف مي کنند، پنج برابر بيشتر از سياهپوستان است.

همچنين از نظر امکانات مالي و رفاهي، سياهان در شرايط بسيار پايين‌تري نسبت به سفيد پوستان قرار دارند. به گونه‌‌اي که ميانگين ثروت يک خانواده سفيدپوست (۱۱۳ هزار دلار)، ۲۰ برابر درآمد يک خانواده سياهپوست است و ۱۸ درصد از سياهپوستان زير ۲۵ سال آمريکايي، از بيمه درماني محرومند.

يکي از اشکال اين تبعيض نژاد پرستانه، نحوه برخورد پليس با سياهان است. گسترش نژاد پرستي در بخش‌هاي دولتي آمريکا باعث شده بسياري از افسران پليس در ايالات مختلف بي‌مبالاتانه به مظنونان سياهپوست خود شليک و آنان را به قتل برسانند. بر اساس آمارهاي منتشر شده، در اين کشور به طور متوسط هر ۳۶ ساعت يک سياه پوست به دست پليس کشته مي‌شود.


۶۴ درصد از مردم نيويورک رويکرد تبعيض‌آميز پليس ضد سياهپوستان را تصديق مي‌کنند. اين وضعيت تاکنون خشم بسياري از سياهان را برانگيخته و سبب اعتراضات گسترده‌اي شده است.

به طور کلي نژادپرستي همواره به عنوان يک مسأله مهم در ايالات متحده از دوره استعمار و برده‌داري مطرح بوده است. با انتخاب اوباما به عنوان نماينده‌اي سياهپوست در کاخ سفيد، انتظار مي‌رفت شرايط سياهان بهبود يابد، اما گزينه "اتخاذ اقدامات انضباطي جدي براي جلوگيري و سرکوب رفتارهاي ناهنجار" در دستور کار پليس قرار گرفت.

آمار قتل، زنداني شدن بدون تفهيم اتهام و برگزاري دادگاه، دستگيري‌هاي بي‌علت و تضييع حقوق اجتماعي سياهپوستان در دوران رياست جمهوري اوباما، نه تنها کاهش نداشت؛ بلکه بيشتر نيز شده است.

در اين راستا ۱۳ مارس سال جاري يک نوجوان سياه پوست به نام "کيماني گري" به دست پليس اوکلند به قتل رسيد. وي که فقط شانزده سال داشت، از فاصله نزديک هفت بار هدف گلوله قرار گرفت. اين مساله مردم را خشمگين کرده و به خيابان‌ها کشاند  اين در حاليست که تنها بخش کوچکي از موارد متعدد خشونت نيروهاي پليس امريکا عليه رنگين پوستان و سياه‌پوستان آمريکايي در مطبوعات و رسانه‌ها منتشر مي‌شود و اعتراضات در اين زمينه نيز به شدت سرکوب مي‌گردد. 

اوت گذشته نيز "شانتا ديويس" زن جوان بيست و سه ساله هدف گلوله پليس قرار گرفت و در حاليکه زخمي بود روي زمين کشيده شد تا در نهايت بر اثر خونريزي جان خود را از دست داد.

به طور کلي در ارتباط با سياهان بحراني حقوق بشري در ايالات متحده آمريکا به چشم مي‌خورد. از ژانويه سال ۲۰۱۲ نيروهاي پليس و امنيتي حداقل ۱۲۰ نفر از زنان و مردان سياه پوست را به قتل رسانده‌اند که قطعا نمي‌توان آن‌ها را تصادفي و غير عمدي دانست.

"ايست و بازرسي" نيز از ديگر سياست‌هاي تبعيض‌آميز پليس آمريکا در قبال سياهان است. در سال ۲۰۱۱ پليس نيويورک ۷۰۰ هزار نفر از کساني‌که نزديک به ۸۵ درصد آن‌ها سياهپوست و يا مردان جوان اسپانيايي بودند را متوقف کرده است. شمار قابل توجهي از افراد سياهپوست شرکت کننده در اين نظرسنجي، اعلام کردند تاکتيک توقف و بازرسي پليس، آنها را به ستوه آورده است.

جالب توجه آنکه عليرغم اين رفتارهاي خشونت‌بار و قتل سياهان، پليس آن را انکار کرده و به طرق مختلف آن را توجيه مي‌کند. فعالان سرشناس حقوق بشر مي‌گويند، اسناد و مدارک کافي وجود دارد که ثابت مي‌کند هرگاه پليس يک سياهپوست يا لاتين تبار را مي‌کشد آن را قتلي موجه و قانوني تلقي مي‌کند.


تاکنون اقدامات متعددي در اين زمينه از سوي نهادهاي متعدد حقوق بشر و فعالين اين عرصه انجام شده است که از آن ميان به کمپين Trayvon Martin is All of US اشاره کرد. در قالب اين کمپين فعالان حقوق بشر از دولت اوباما درخواست کردند تا اقداماتي در جهت برقراري عدالت نژادي و پايان دادن به نابرابري‌ها در اين زمينه در پيش گرفته شود و کشتار بي دليل سياهان متوقف گردد.

سياه پوستان و دو رگه هاي امريکايي، بيش از چندين دهه است که به حکم آمار و ارقام رسمي و غير رسمي، از بي عدالتي درد مي کشند. همين امر نگراني فعالين حقوق مدني را برانگيخت چرا که آن را مصداق بارز نقض حقوق بشر مي دانند.

تبعيض براي ثبت نام در مدارس، استخدام و جايگيري در مشاغل، برخورداري از امکانات شهري و اجتماعي و از همه بدتر هراس از خشونت و جرايم نژادي، از جمله نگراني و مشکلات جامعه سياهان امريکاست. امريکايي- افريقايي ها بيش از 13 درصد از جمعيت امريکا و 14 درصد از معتادين مواد مخدر را تشکيل مي دهند. 37 درصد از کساني که به دليل جرائم مواد مخدر در ايالات متحده دستگير مي شوند، از اين دسته هستند. مطالعات نشان مي دهند پليس تمايل بيش تري براي بازداشت سياه پوستان يا لاتين تبارها نسبت به سفيد پوستان دارد.

زماني که "باراک اوباما" به رياست جمهوري رسيد، اميدهاي تازه اي در ميان سياه پوستان امريکا ايجاد شد که در وضعيت آن ها تغييراتي به وجود آيد؛ امري که به حکم آمار و ارقام هنوز به واقعيت نپيوسته است.

تبعيض نژادي و قتل روازنه سياه پوستان در کشوري که ادعاي نشر دموکراسي و حقوق بشر را در دنيا دارد، به رويه اي عادي تبديل شده است. از دولت مرداني که به مردم خودشان رحم نمي کنند انتظاري نيست که براي مردم ساير کشورها خصوصا مسلمانان عراق، افغانستان و فلسطين دل بسوزانند.

انتهاي پيام/

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس